• Contoh Rancangan Perniagaan Restoran

    Contoh Rancangan Perniagaan Restoran

    Tujuan rancangan perniagaan ini disediakan ialah untuk memberi penerangan mengenai perniagaan yang akan kami ceburi. Insaniquarium full game. Rancangan perniagaan kami merangkumi dari aspek pengurusan pentadbiran, pemasaran, perancangan operasi dan perancangan kewangan.

    PENGENALAN Senang Rasa Katering merupakan perniagaan milik tunggal yang akan didaftarkan pada awal bulan April 2007, bagi menjalankan aktiviti katering di sekitar Pekan Hutan Melintang, Perak dan bandar-bandar sekitarnya. Pengusaha memilih untuk menceburi perniagaan katering kerana ianya telah dilakukan secara sambilan dan kecil-kecilan mulai dari tahun 2000 lagi. Sepanjang tempoh itu, pengusaha telah memberi perkhidmatan katering kepada Jabatan Pelajaran Negeri Perak, Pejabat Pelajaran Daerah, Pusat Sumber Pendidikan Negeri Perak, Pusat Kegiatan Guru, Sekolah dan orang perseorangan.

    Pengusaha bercadang untuk bersara pilihan dan menceburi bidang perniagaan katering secara sepenuh masa. Perniagaan ini akan beroperasi di No. 64, Taman Sri Ishaq, 36400 Hutan Melintang, Perak. Daripada pengalaman yang ada ini, pengusaha mendapati perniagaan katering merupakan satu perniagaan yang berpotensi kerana terdapat banyak permintaan.

    Sepertimana diketahui kebanyakan wanita hari terlibat dengan perkerjaan sepenuh masa sama ada dalam sektor awam mahu pun swasta, mereka tidak mempunyai waktu untuk memasak sendiri sekiranya mahu mengadakan majlis-majlis seperti kenduri doa selamat, kenduri arwah, jamuan hariraya dan sambutan hari lahir serta kenduri kahwin, malahan pada hari ini semangat gotong royong mahu mengadakan kenduri kendara juga telah berkurangan kerana masing-masing sibuk dengan pekerjaan dan kekurangan tenaga kerja untuk membuat persiapan dan memasak untuk kenduri kendara. Oleh itu, kebanyakan orang akan mengambil perkidmatan katering untuk menyenangkan kerja dan mereka juga mempunyai peruntukan (kuasa membeli) untuk berbuat begitu.Permintaan perkhidmatan katering juga sangat banyak di pejabat untuk majlis seperti mesyuarat, majlis perpisahan, majlis keraiaan dan kursus-kursus dalam perkhidmatan. Walau pun di setengah jabatan ada kantin dan kafeteria namun lazimnya penganjur lebih gemar untuk mendapatkan perkhidmatan katering dari pihak luar untuk merubah citarasa. Kami yakin dan pasti perniagaan yang bakal kami jalankan ini akan berkembang maju dan sekaligus dapat mencapai matlamat serta objektif perniagaan kami khususnya dalam mengaut keuntungan.

    OBJEKTIF/TUJUAN RANCANGAN PERNIAGAAN. Tujuan Rancangan Perniagaan ini disediakan untuk memberi penerangan yang menyeluruh tentang perniagaan yang akan diceburi. Disamping itu juga Rancangan Perniagaan ini untuk membentangkan perancangan perniagaan yang meliputi aspek pengurusan, pemasaran, pembekal, perkhidmatan dan kewangan perniagaan. Antara lain Rancangan Perniagaan ini dibuat untuk tujuan berikut:. Melihat daya maju projek yang dirancang. Sebagai garis panduan untuk memastikan pengurusan perniagaan dapat dilaksanakan dengan lancar.

    Mengagih sumber-sumber perniagaan dengan cekap dan efektif. Memenuhi salah satu syarat wajib bagi para peserta program untuk menamatkan program latihan galakan perniagaan bagi kakitangan yang menyertai kursus ini. Menjangkakan masalah-masalah yang mungkin timbul apabila perniagaan dilaksanakan. LATAR BELAKANG PERNIAGAAN. Nama Perniagaan: Alamat Berdaftar: No.

    64, Taman Sri Ishaq, 36400 Hutan Melintang, Perak. Alamat Operasi: No. 64, Taman Sri Ishaq, 36400 Hutan Melintang, Perak.

    Daftar Perniagaan: - Tarikh Perniagaan: Akan didaftarkan nanti. Aktiviti Perniagaan: Perkhidmatan Katering. Penyewaan kerusi meja & kanopi, peralatan Buffet dan PA sistem. ( Rancangan masa depan ). Bentuk Perniagaan: Milik Tunggal Modal Permulaan: RM 20.000.00 Bank Berususan: Bank Islam, 36000 Teluk Intan, Perak.

    Akaun: Nama Pemilik: No. Kad Pengenalan: 4.0. LATAR BELAKANG PEMILIK. Nama: Jawatan: Pemilik/Pengurus Alamat Tetap: No. 64, Taman Sri Ishaq, 36400 Hutan Melintang, Perak. Kad Pengenalan: Tarikh Lahir: Bangsa / Agama: Melayu / Islam Taraf Perkahwinan: Berkahwin Kelulusan Akedemik: Tingkatan 5 Pengalaman Kerja: Majikan. Jawatan Tahun SM.

    Khir Johari PAR makmal 1980 – hingga kini Kursus yang Berkaitan:. Kursus Asas Perniagaan. Kursus Keusahawan Anjuran MEDC (sedang berjalan) 5.0. SKOP PERNIAGAAN. Aktiviti Perniagaan Diantara aktiviti utama yang dijalankan oleh perniagaan ini ialah menyedia dan membekalkan makanan dan minuman kepada majlis kenduri perkahwinan di sekitar kawasan pekan Hutan Melintang dan kawasan-kawasan sekitar seperti Teluk Intan, Bagan Datoh, Selekoh dan Sabak Bernam. Begitu juga membekalkan makanan dan minuman bagi kursus-kursus yang dianjurkan oleh pihak Pejabat Pelajaran Perak, Pusat Sumber Pendidikan Negeri Perak, Maktab Perguruan, Pejabat Pelajaran Daerah Hilir Perak di Pusat Kegiatan Guru Hutan Melintang. Produk dan Perkhidmatan Menyediakan minum pagi, minum petang dan makan minum mengikut permintaan pelanggan.

    Menghantar tempahan ke destinasi yang diminta dan menyediakan semua kerja-kerja di majlis jamuan. Potensi Perniagaan 5.3.1. Berdasarkan kepada perkembangan semasa, masyarakat tempatan khususnya orang-orang melayu yang beragama Islam menggunakan kesempatan cuti sekolah yang panjang dan cuti minggu untuk mengadakan majlis perkahwinan. Oleh sebab kesuntukkan masa, kerja mudah tanpa perlu banyak kerja, masyarakat kita hari ini akan membuat kenduri dengan menggunakan perkhidmatan katering. Begitu juga dengan permintaan khidmat makan dan minum bagi kursus, perjumpaan dan mesyuarat oleh pihak Jabatan Pelajaran Negeri Perak, Pusat Sumber Pendidikan Negeri Perak, Pejabat Pelajaran Daerah Hilir Perak, Maktab Perguruan di Pusat Kegiatan Guru Hutan Melintang yang sentiasa ada sepanjang tahun. Kalau dilihat dari aspek itu perniagaan katering mempunyai potensi yang cukup besar untuk berkembang disekitar 40% hingga 60% setahun. Oleh kerana perniagaan ini masih berada ditahap awal perkembangannya, perniagaan ini mempunyai potensi yang cukup besar dan luas untuk dikembangkan dimasa hadapan.

    Masyarakat tempatan biasanya menilai kemampuan dan perkhidmatan yang diberikan seperti dari segi kemampuan, kecekapan, keenakan, kualiti, harga, kebersihan, kelancaran bagi sesuatu majlis atau jamuan yang diadakan. Bagi memenuhi permintaan keperluan masyarakat semasa, perniagaan ini akan cuba memberikan perkhidmatan yang terbaik kepada pelanggan dengan memberi penekanan kepada ciri-ciri tersebut supaya pelanggan berpuashati dan seterusnya akan menjadi pelanggan tetap. Melalui usaha yang berterusan perniagaan ini akan mendapat tempat di hati pelanggan kerana perkhidmatannya yang ditawarkan sentiasa dipastikan pada tahap yang tinggi.

    Contoh Format Rancangan Perniagaan

    Lokasi perniagaan juga terletak di tengah-tengah kedudukan yang mana dikelilingi oleh kampung-kampung dan pekan-pekan kecil dan bandar.Pasti masyarakat keliling memerlukan perkhidmatan katering untuk majlis perkahwinan dan majlis kenduri kesyukuran dan doa selamat. Memandangkan ekonomi negara yang terus berkembang pesat turut menyumbang kepada potensi perkembangan permintaan perkhidmatan perniagaan ini.

    ASPEK PENGURUSAN 6.1. Struktur Organisasi Struktur organisasi yang dibentuk oleh perniagaan adalah merangkumi keseluruhan aspek pengurusan sebagai sebuah entiti perniagaan. Secara keseluruhannya struktur organisasi adalah seperti berikut. CARTA ORGANISASI. Fungsi dan Tanggungjawab Perniagaan ini telah menyusun fungsi dan tanggungjawab berikut bagi melicinkan lagi pengurusan perniagaan.

    6.3.1 Pengurus/Pemilik dan Bahagian Kewangan & Pentadbiran. Bertanggungjawab terhadap keseluruhan operasi perniagaan. Mencari pesanan dan promosi perniagaan. Memastikan pengaliran wang dalam perniagaan terkawal dan berjalan lancar. Menyediakan laporan kewangan tahunan.

    Membayar gaji pekerja. Merancang dan melaksana aktiviti operasi daripada perancangan belian bahan sehingga hidangan siap dimasak. Menentukan keperluan sumber manusia mencukupi. Memastikan pelanggan dilayan dengan baik. Merancang kemajuan perkhidmatan kearah kecemerlangan dan penambah baik. 6.3.2 Tukang Masak.

    Bertanggungjawab dalam segala hal tentang masakan yang hendak disajikan kepada pelanggan. Memasak mengikut menu-menu yang ditetapkan. Menentukan penyediaan bahan-bahan mentah yang telah disediakan oleh pembantu. Memastikan kualiti makanan dengan mengekalkan rasa dan kebersihan setaraf citarasa pelanggan. 6.3.3 Pembantu Am.

    Bertanggungjawab untuk menjalankan tugas-tugas am membantu tukang masak. Membersihkan peralatan masak. Membersihkan kawasan persekitaran sebelum dan selepas kerja-kerja memasak dan tugas-tugas lain yang bersesuaian.

    Torrent

    Memastikan juga hamparan alas meja, hiasan sekitar dan hiasan lain-lain yang diperlukan siap terlebih awal sebelum hidangan disaji. Gaji dan Ganjaran. Mummy 2 full movie. Strategi Pengurusan Keadah pengurusan perniagaan dan kakitangan yang baik dan sistematik amat mustahak didalam usaha memajukan perniagaan dengan memberi perkhidmatan yang baik kepada pelanggan dengan layanan mesra pelanggan bagi memastikan perniagaan berdaya maju setanding dengan perniagaan-perniagaan katering sedia ada. Oleh itu, perniagaan ini telah mengatur beberapa strategi pengurusan seperti berikut:. Menerapkan semangat kerja berpasukan (teamwork) diantara para kakitangan dan pihak pengurusan untuk faedah bersama.

    Memberi bimbingan kepada kakitangan supaya dapat menunjukkan prestasi kerja yang baik dan bertanggungjawab terhadap tugas yang diberikan. Setiap pihak sama ada pekerja bawahan atau pengurusan sentiasa berbincang dan memberi pendapat serta cadangan tentang cara terbaik untuk menghasilkan kerja yang lebih cekap dan sistematik. Menyediakan perkhidmatan makanan/minuman yang bermutu, bersih dan sedap. Menentukan majlis dihias dengan cantik dan layanan yang baik. Pekerja akan didedahkan dengan teknik baru dengan menghantar mereka mengikuti kursus yang berkaitan dengan bidang tugas.

    Mengadakan promosi dengan cara mengadakan rumah terbuka. ASPEK TEKNIKAL/PERKHIDMATAN 7.1. Lokasi Premis (Seperti dilampiran) Pada peringkat awal perniagaan ini akan menggunakan premis kediaman sendiri di alamat di No. 64, Taman Sri Ishaq, 36400 Hutan Melintang, Perak. Dengan keluasan 30 KM persegi dan dikeliling dengan taman-taman perumahan dan kampung-kampung.

    Premis ini terletak di kedudukan berhampiran dengan persimpangan jalan menuju ke arah sebelah selatan menuju ke bandar Sabak Bernam, Negeri Selangor, ke utara pula jalan menuju pekan kecil Sungai Sumun, pekan Selekoh dan pekan Bagan Datoh, manakala ke timur jalan menyusur menghala ke Bandar Teluk Intan. Sepanjang jalan ke pekan dan bandar ini terdapat taman-taman perumahan dan kampung-kampung melayu, yang mana pasti mereka memerlukan perkhidmatan katering untuk jamuan kenduri kahwin. Begitu juga terdapat sekolah-sekolah, agensi pendidikan lain, agensi kerajaan dan swasta yang lain yang akan mendapatkan perkhidmatan makanan minum bagi majlis dan kursus yang dijalankan di tempat mereka. Dengan kemudahan sistem jalanraya yang ada, tidak menjadi masalah bagi perniagaan ini memberikan perkidmatan yang selesa kepada pelanggan. Lakaran gambaran lokasi premis perniagaan adalah seperti dilampiran.

    Maklumat Premis Perniagaan Alamat: Alamat Premis: Bentuk Binaan: Rumah Kediaman Keluasan: 1400 ka. Persegi Pemilik Premis: Sendiri 7.3.

    Kemudahan Asas Premis perniagaan memiliki segala kemudahan asas yang sepatutnya seperti bekalan air, elektrik, telefon dan lain-lain kemudahan 7.3.1. Sosial dan Kebudayaan. Pembelian Bahan Mentah Bahan mentah untuk perniagaan ini terbahagi kepada 2 jenis iaitu bahan mentah basah dan bahan mentah kering. Bahan mentah basah terdiri dari daging, ikan, ayam dan sayur-sayuran. Bahan mentah basah akan dibeli setelah mendapat tempahan dan sehari sebelum tarikh tempahan. Bahan mentah kering pula terdiri dari barangan seperti beras, minyak, gula, susu dan rempah ratus. Bahan mentah kering dibeli secara pukal kerana ia lebih murah.

    Dianggarkan kos bahan mentah adalah lebih kurang 50% daripada setiap ringgit jualan. Senarai bahan mentah dan basah untuk kegunaan sebulan adalah seperti berikut. Strategi Perkhidmatan Untuk menentukan perniagaan ini berjalan lancar, perniagaan ini akan melaksanakan strategi berikut:. Menghasilkan yang berkualiti, sedap dan mengikut selera pelanggan. Memastikan perkhidmatan yang cekap dan penghantaran dapat disiapkan mengkut masa yang ditetapkan. Mengutamakan kebersihan dan kesihatan pelanggan. Layanan yang mesra pelanggan, memberikan perkhidmatan yang terbaik.

    Perniagaan ini bersedia menerima teguran bagi tujuan memperkemaskan perniagaan dari masa ke semasa. Pekerja akan dibekalkan dengan pakaian seragam supaya pelanggan terus mengenali perniagaan ini. Perniagaan ini akan mengadakan promosi makanan percuma dengan memperkenalkan masakan-masakan kegemaran ramai supaya pelanggan dapat menilai sendiri keenakan makanan/minuman yang disediakan. Perniagaan ini akan menghantar pekerja-pekerja menghadiri kursus yang bersesuaian supaya dapat mempertimbangkan mutu perkhidmatan.

    Iklan-iklan yang menarik akan dipamerkan di tempat-tempat yang strategik supaya menarik perhatian pelanggan. Menentukan makanan/minuman yang disediakan adalah halal. CARTA ALIRAN PROSES PERKHIDMATAN. Perincian pengiraan anggaran jualan: Rumah Kediaman: Kenduri tahlil,doa selamat dan sebagainya, 10 kenduri/bulan X 100 orang X RM 10.00 = RM10,000.00 Tempahan Pejabat: Katering untuk mesyuarat, 20 kali/bulan X 40 0rang X RM 4.50 = RM 3,600.00 Katering untuk kursus: 3 kali/bulan X 50 orang X RM 16.00 = RM 2,400.00 Katering untuk jamuan makan, 5 jamuan/bulan X 40 orang X RM 10.00 = RM 2,000.00 JUMLAH: RM 10,000 + RM3,600 + RM 2,400 + RM 2,000 = RM 18,000 8.0.

    PEMASARAN 8.1. Perkhidmatan dan Harga yang ditawarkan Memandangkan perniagaan ini lebih diokuskan khursus untuk anika jenis jamuan dan pelbagai jenis majlis, maka senarai harga adalah dibuat secara pakej. Pelanggan akan diberikan pelbagai pakej dan menu, pilihan menudisertakan sekali. Sungguhpun begitu kesemua pakej yang disediakan dijangkan akan terus menjadi tarikan langgan dan harganya juga berpatutan. Keseua pakej adalah seperti berikut PROFILE MENU 8.1.1.

    Contoh kertas kerja perniagaan makanan

    Menu dan sebutharga minum pagi. Mee, Bihun, kuew tieow goring Nasi lemak Lontong Nasi Dagang Laksa Roti Jala Pelbagai kuih muih mengikut pilihan Minuman Panas – Kopi & Teh O atau Kopi & Teh susu Harga mengikut pilihan menu: RM 4.50 8.1.2. Menu dan sebut harga makan tengahari/Malam Nasi Putih, Nasi Minyak, Nasi Brayani dan Nasi Tomato Ikan Masak Kari, Ikan Lemak Cili Api, Ikan Taucu dll Daging Masak Kari, Rendang, Kurma dll Ayam Masak Kari, Rendang, Masak Merah dll Udang Masak Kari, Sambal, Masak Lemak, Masak Merah dll Sotong Masak Kari, Masak Lemak dll Pelbagai Sup Pelbagai Tom Yam Ikan, Daging, Ayam, Udang dan Sotong Goreng Biasa/Tepung Sayur Masak Lemak Biasa/Ikan Masin,Tumis, Campur dll Kerabu dan Ulaman Sambal dan Acar Buah-buahan Minuman Sejuk Pelbagai Perisa Harga mengikut pilihan Menu: RM 8.00 8.1.3. Menu dan Sebutharga Minum Petang Mee kari, Mee Rebus, Mee Sup dll Bihun Sup, Bihun Kari, Bihun Goreng dll Keow Teow Goreng dll Laksa Soto Kuih Muih Minuman Panas/Sejuk Harga mengikut pilihan Menu: RM 3.50 8.2. Kumpulan Sasaran Perniagaan ini merancang mensasarkan perkhidmatannya kepada keseluruhan penduduk yang ada di tempat-tempat seperti berikut kepada semua peringkat umur dan Kakitangan Kerajaan, Swasta, Kilang dan Sekolah yang berpendapatan diantara RM 700.00 hingga RM 5000.00, juga permintaan dari pelajar. Keseluruhan permintaan terdiri dari kaum Melayu terdapat juga permintaan dari kaum India dan Cina 8.3.

    STRATEGI PEMASARAN Pasaran yang baik dan sistematik adalah factor amat penting untuk memajukan perniagaan bagi mendapatkan pulangan modal dan keuntungan yang tinggi dan kestabilan yang berpanjangan dan berdaya saing. 8.9.1: Strategi Perkhidmatan Perkhidmatan strategi berikut dapat memajukan lagi perniagaan katering ini.

    Sentiasa menyediakan masakan yang enak, sedap dan berkualiti dengan harga yang berpatutan. Mengutamakan kebersihan dapur dan kawasan memasak bagi menghasilkan produk yang berkualiti. Memastikan tempahan dapat disiapkan mengikut perjanjian masa yang ditetapkan oleh pelanggan. Sentiasa menunjukkan imej yang baik ketika berurusan dengan pelanggan.

    8.9.2.Strategi Promosi Perniagaan ini akan menyediakan kad perniagaan dan risalah untuk diedarkan kepada penduduk kawasan perumahan, pejabat kerajaan, sektor swasta dan sekolah bagi mempromosikan perniagaan ini. Strategi Harga Perancangan perlu dibuat bagi menarik hatii pelanggan untuk melanggan dengan perniagaan ini, dengan faktor yang harga yang berpatutan dan menarik mengikut jenis makanan dan menu yang diminta. Memandangkan perniagaan ini dalam perancangan dan belum beroperasi lagi, perniagaan ini akan menawarkan harga yang rendah dan menarik diri pesaing-pesaing untuk memikat hati pelanggan. Perniagaan ini akan mengambil deposit 20% bagi tempahan seminggu sebelum tarikh pesanan dan baki dibayar seminggu selepas pesanan dibuat 8.9.4.

    Strategi Lokasi Perniagaan ini terletak d kawasan perumahan dan penempatan yang berpusat dikelilingi taman-taman perumahan yang sedia ada mahupun sedang membangun, kampung-kampung tradisi yang sedia ada dan pekan-pekan serta bandar-bandar yang sedang membangun. Perhubungan Pelanggan Memandangkan lokasi perniagaan ini terletak di tengah antara kawasan-kawasan permintaan tadi maka tidak timbul masalah perhubungan kerana kawasan penempatan tersebut dan bandar sekitar dapat dihubungi dengan jalanraya yang ada untuk mendapatkan perkhidmatan dan penghantaran. ASPEK KEWANGAN 9.1.

    Kos Pelabur ProjekBagi menjayakan rancangan perniagaan ini, kos dianggarkan RM 20000.00 berdasar kepada perancangan. Anggaran Aliran Wang Tunai. Anggaran Penyata Aliran Tunai seperti jadual yang dikepilkan menunjukkan untung rugi dan berlaku peningkatan 10% di tahun kedua dan ketiga. Operasi meningkat mengikut bulan.

    Anggaran Penyata Pendapatan Kewangan. Anggaran Penyata Pendapatan Kewangan disediakan selama 3 tahun seperti di lampirkan.

    Anggaran Kunci Kira-Kira. Aset Tetap mulai susutnilai bagi tahun Pertama, Kedua dan Ketiga. JUSTIFIKASI DAN PENUTUP Sudah menjadi kebiasaan masyarakat Malaysia akan terus mengadakan majlis-majlis jamuan seperti majlis perkahwinan dan anika jamuan. Dengan kesibukan tugasan harian, maka mereka mengambil jalan pintas menggunakan khidmat katering supaya majlis yang diatur akan berjalan lancar. Dengan ertikata lain mereka tidak terbabit secara langsung untuk menjalankan kerja-kerja penyusunan dan hal ehwal mengurus makanan dan minuman kepada jemputan. Semua urusan ini akan diserahkan kepada pihak perkhidmatan katering.

    Berdasar kepada kajian semasa, majoriti pelanggan menggunakan khidmat katering bagi membekalkan dan menguruskan semua kerja-kerja berkaitan. Oleh itu sudah sampai masanya perniagaan ini mengorak langkah dengan lebih berdaya maju dan menyahut cabaran yang diberikan. Faktor-faktor tersebut jelas memberikan keyakinan yang tinggi menjurus kepada peluang pulangan keuntungan yang lumayan jika pengurusan dijalankan dengan lebih sistematik. Diharap perniagaan ini akan berpeluang untuk turut sama-sama menjadi sebahagian daripada usahawan yang berjaya di negara ini. RINGKASAN EKSEKUTIF Senang Rasa Katering adalah merupakan sebuah perniagaan bumiputera milik tunggal yang baru ditubuhkan dimana bidang yang diceburi adalah membekal makanan dan minuman memasak kepada pelanggan khursusnya kepada majlis-majlis perkahwinan. Sungguhpun begitu perniagaan ini juga bersedia untuk menerima apa sahaja tempahan daripada pelanggan untuk majlis-majlis lain.

    Sebagai perniagaan baru yang ingin menceburi didalam bidang perniagaan ini, maka sudah tentu terdapat pelbagai menyahut seruan kerajaan yang ingin melihat usahawan bumiputera maju didalam bidang perniagaan, perniagaan ini akan membuat apa sahaja demi mencapai cita-cita tersebut. Dengan modal pusingan sebanyak RM 20,000.00, perniagaan ini bercadang untuk menjalankan perniagaan ini tanpa membuat pinjaman dari mana-mana pihak pun.

    Jesteru itu kebanyakan pekerja yang diambil untuk bekerja dengan perniagaan ini terdiri dari kaum keluarga. Walaupun mungkin perjalanan agak jauh lagi untuk sampai kedestinasinya, saya percaya dengan kesungguhan dan keyakinan yang ada pada diri saya dan keluarga, akan dapat mencapai cita-cita yang kehendaki ini.

    Contoh Rancangan Perniagaan Restoran